رکوردشکنی‌های جدید سامانه املاک و اسکان/ ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان به کمتر از دو دقیقه رسید

به گزارش وبسایت دانش ساختمان، سامانه املاک و اسکان یکی از مهم‌ترین اقدامات در حوزه مسکن به شمار می‌رود که با توجه به مزایای بسیار زیادی که دارد، دولت در تلاش برای تکمیل شدن آن است. با مقرر شدن سرشماری نفوس و مسکن و اجرای دولت هوشمند از طریق این سامانه، تمامی دستگاه‌ها باید هرچه […]

به گزارش وبسایت دانش ساختمان، سامانه املاک و اسکان یکی از مهم‌ترین اقدامات در حوزه مسکن به شمار می‌رود که با توجه به مزایای بسیار زیادی که دارد، دولت در تلاش برای تکمیل شدن آن است. با مقرر شدن سرشماری نفوس و مسکن و اجرای دولت هوشمند از طریق این سامانه، تمامی دستگاه‌ها باید هرچه سریع‌تر به این سامانه متصل شوند تا شاهد بهبود وضعیت بازار مسکن در کشور و تکمیل اطلاعات در این بخش باشیم.

براساس این گزارش، در راستای اجرای قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای آبان ماه امسال، خدمات صدور و تمدید بیمه‌نامه را منوط به استعلام اقامتگاه اصلی متقاضیان از سامانه املاک و اسکان نمود. این موضوع از دی ماه سال ۱۴۰۳ پیگیری شده بود و سرویس مربوطه توسط بیمه مرکزی دریافت گردید و به صورت آزمایشی (پایلوت) تا آبان ۱۴۰۴ انجام گرفت.

امروز، رکورد تعداد خوداظهاری‌های روزانه در سامانه شکسته شده است. طبق اعلام حسین عبدالهی، مدیر سامانه املاک و اسکان، در حال حاضر، رکورد تعداد خوداظهاری‌های روزانه در سامانه شکسته شده و از حدود ۱۰۰ هزار به ۱۸۵ هزار مورد رسیده است، که این امر افزایش ۸۵ درصدی را نشان می‌دهد. این روند رو به افزایش است و اطلاع‌رسانی‌ها در حال انجام است.

عبدالهی در خصوص پایداری سرویس و راهنمای ثبت‌نام نیز گفت: سرویس‌دهی تاکنون پاسخگو بوده است و اگرچه ممکن است اختلال‌های جزئی وجود داشته باشد که در هر سامانه‌ای طبیعی است، اما به شکلی نبوده که قطعی مستمر وجود داشته باشد و مردم به مشکل بخورند و در این خصوص هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است. امکان ثبت سریع خوداظهاری در سامانه فراهم شده و افراد می‌توانند در کمتر از دو دقیقه ثبت‌نام خود را انجام دهند.

در خصوص آمار استعلامات و عملکرد سرویس، عبدالهی گفت: از ابتدای آبان ماه تاکنون، بیش از ۵ میلیون استعلام توسط بیمه مرکزی از سرویس سامانه املاک و اسکان دریافت شده است. پاسخ‌های داده شده عمدتاً مثبت بوده و سرویس بسیار پایدار عمل کرده و مشکلی از این بابت وجود نداشته است.

مدیر سامانه املاک و اسکان تأکید کرد: مردم به راحتی در حال انجام خوداظهاری هستند و این افزایش تعداد خوداظهاری‌ها نشان می‌دهد که مردم پای کار آمده‌اند و کار به سرعت در حال انجام شدن است.

گفتنی است با آغاز اجرای بخشنامه جدید بیمه مرکزی مبنی بر الزام شرکت‌های بیمه به استعلام برخط کدپستی از سامانه املاک و اسکان از ابتدای آبان‌ماه، موجی از نگرانی در میان شبکه نمایندگی‌ها و فروشندگان بیمه ایجاد شده است.

همچنین، مهدی قمصریان، مدیر صندوق تأمین خسارت‌های بدنی، در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «ابا» اشاره به این موضوع نوشت: «درخواست توقف الزام سامانه املاک در نرم‌افزارهای بیمه‌گری، کارزاری است که توسط برخی نمایندگان بیمه راه‌اندازی شده و بیانگر دغدغه جدی آنان است. امیدوارم مسئولان با سعه صدر به نکات کارشناسی بیان‌شده توجه و برای کاهش نگرانی‌ها اقدام کنند.»

در این راستا، فرشید ایلاتی، کارشناس سیاست‌گذاری مسکن، در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه خوشبختانه با اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته میزان اتصال متقاضیان به سامانه املاک و اسکان رشد بسیار خوبی داشته است، گفت: اتصال دستگاه‌ها باعث شده که متقاضیان هم به این سامانه اعتماد کرده و هرچه سریع‌تر به آن متصل شوند و در نتیجه طبق آمارها، میزان خوداظهاری هم در سامانه املاک و اسکان دو برابر شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان