تقسیم واحدها در مشارکت در ساخت| نکات طلایی که باید بدانید!

به گزارش ساخت و ساز: قبل از تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت، با سازنده درباره نحوه تقسیم واحدها به توافق برسید؛ این مهم‌ترین توصیه‌ای است که می‌توانیم به عنوان یکی از معتبرترین و فعال‌ترین شرکت‌های مهندسی پایتخت (گروه سروین) به شما هموطن عزیزی که قصد ساخت ملک خود به روش‌ مشارکتی را دارید بکنیم. در […]

به گزارش ساخت و ساز: قبل از تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت، با سازنده درباره نحوه تقسیم واحدها به توافق برسید؛ این مهم‌ترین توصیه‌ای است که می‌توانیم به عنوان یکی از معتبرترین و فعال‌ترین شرکت‌های مهندسی پایتخت (گروه سروین) به شما هموطن عزیزی که قصد ساخت ملک خود به روش‌ مشارکتی را دارید بکنیم.

تقسیم واحد ها در مشارکت در ساخت

تقسیم واحد ها در مشارکت در ساخت

در طی قرارداد مشارکت در ساخت آپارتمان، سازنده و مالک متعهد می‌شوند که متناسب با ارزش آورده‌های خود قدرالسهم‌شان را از این مشارکت بردارند، بنابراین توجه به قوانین حاکم بر تقسیم واحدها بسیار مهم و ضروری است چرا که هرگونه بی‌توجهی یا عدم آگاهی از این قوانین منجر به سوءتفاهم و در بدترین حالت مناقشات حقوقی بین طرفین می‌شود. به این ترتیب شما می‌توانید برای اطلاع از مهم‌ترین قوانین حاکم بر تقسیم واحدها در قرارداد مشارکت، از طریق تماس با شماره تلفن ۲۲۴۰۷۰۸۰_۰۲۱ از مشاوره متخصصین گروه‌ مهندسی سروین بهره‌مند شده و یا مطابق با نکات این مطلب عمل کنید.

تقسیم واحد در قرارداد مشارکت در ساخت چگونه انجام می‌شود؟

یکی از اصلی‌ترین قوانین در قوانین مشارکت در ساخت آپارتمان، موضوع تقسیم واحدها، پارکینگ و انباری است که عموما بر مبنای توافقات دو طرفه بین سازنده و مالک، اصول محاسباتی (تقریبی) و یا قوانین عرفی معمول انجام می‌شود. نتیجه مذاکره طرفین درباره انتخاب واحدها و پارکینگ باید در تقسیم‌نامه قرارداد مشارکت با جزئیات کامل ذکر شود، وگرنه ممکن است اختلافات زیادی در این‌باره بوجود آمده و هر دو طرف را درگیر دردسرهای بی‌مورد بکند.

امتیازات زمین، ارزش آورده‌های دو طرف، کیفیت کار و حسن شهرت سازنده از جمله شاخص‌های مهمی هستند که بر چگونگی تقسیم سهم هر یک از طرفین تأثیر می‌گذارند و دقیقا بر اساس همین فاکتورهاست که مذاکرات برای تعیین و انتخاب متراژ و مساحت واحد، موقعیت جغرافیایی واحد، اصالت کیفی واحد، انباری و پارکینگ انجام می‌شود. با در نظر گرفتن این موارد باید بگوئیم که تقسیم واحدها در موضوع مشارکت، عموما به روش‌های زیر انجام می‌گردد:

  • تقسیم قدرالسهم به صورت درصدی
  • تقسیم قدرالسهم بر اساس تعداد واحدهای آپارتمان
  • تقسیم قدرالسهم بر اساس تعداد واحدها باتوجه به مرغوبیت و اختلاف مساحت آن‌ها
نحوه تقسیم بندی واحد ها در مشارکت در ساخت

نحوه تقسیم بندی واحد ها در مشارکت در ساخت

تقسیم واحدها در قرارداد مشارکت در ساخت به صورت درصدی

تقسیم واحدها به صورت درصدی با توجه به سهم طرفین، مساحت و تعداد واحدها به شکل‌های قابل توافق مختلف مثل ۵۰_۵۰، ۶۰_۴۰، 7۰_۳۰ و … انجام می‌شود که رایج‌ترین آن به شکل زیر است:

  • تقسیم سهم ۵۰_۵۰: این نوع تقسیم معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که اولا ارزش آورده طرفین تقریبا یکسان بوده و یا متراژ زمین چندان بالا نباشد دوما تعداد واحدها زوج، متراژ و کیفیت آن‌ها نیز یکسان باشد. به این ترتیب اگر آپارتمان ساخته شده دارای مثلا ۱۰ واحد ۸۰ متری باشد و درصد سهم طرفین ۵۰_۵۰ باشد، ۵ واحد به سازنده و ۵ واحد به مالک می‌رسد که درباره سایر جزییات مثل انباری، پارکینگ و موقعیت واحد باید توافقات لازم بین دو طرف انجام شود. اگر تعداد واحدها فرد باشد، واحدهای قابل تقسیم بین طرفین تقسیم شده اما سهم واحد مشاع معمولا یا توسط یکی از طرفین خریداری می‌شود و یا پس از اتمام کار، دو ‌طرف توافق می‌کنند که واحد مشاع را فروخته و پول آن را بین خود تقسیم کنند.
  • تقسیم سهم ۶۰_۴۰: این نوع شیوه تقسیم معمولا هنگامی صورت می‌گیرد که ارزش آورده یکی از طرفین بیشتر بوده و یا متراژ زمین بالا باشد. در این حالت شخصی که آورده بیشتری دارد سهم بیشتری از واحدهای ساخته شده را نیز دریافت می‌کند مثلا اگر ساختمانی ۶ طبقه داشته‌باشد ۴ طبقه از آن به طرفی که آورده بیشتری داشته تعلق می‌گیرد.

نکات طلایی در تقسیم واحدها در قرارداد مشارکت

  • اگر ملک مورد مشارکت، مجوز ساخت تا ۴ طبقه را داشته‌باشد؛ تقسیم سهم واحدها به صورت ۵۰ درصد مالک و ۵۰ درصد سازنده انجام می‌شود.
  • اگر ملک مورد مشارکت مجوز ساخت تا ۵ طبقه را داشته‌باشد؛ تقسیم سهم واحدها به صورت ۶۰ مالک و ۴۰ سازنده انجام می‌شود.
  • اگر ملک مورد مشارکت مجوز ساخت تا ۶ طبقه را داشته‌باشد؛ تا طبقه پنجم تقسیم سهم به صورت ۶۰ درصد مالک و ۴۰ درصد سازنده می‌باشد اما طبقه ششم به صورت ۴۰ درصد مالک و ۶۰ درصد سازنده تقسیم می‌شود.
  • اگر ملک مورد مشارکت مانند پروژه زعفرانیه_بهزادی (اجرا شده توسط گروه مهندسی سروین) مجوز ساخت بیشتر از ۶ طبقه را داشته‌باشد؛ تا طبقه پنجم تقسیم سهم به صورت ۶۰ درصد مالک و ۴۰ درصد سازنده، طبقه ششم به صورت ۴۰ درصد مالک و ۶۰ درصد سازنده و از طبقه هفتم به بالا به شیوه ۳۰ درصد مالک و ۷۰ درصد سازنده تقسیم می‌شود.
  • عرف در تقسیم بین واحدهای زوج این است که یک طرف طبقات زوج و طرف دیگر طبقات فرد را انتخاب کند.
  • تقسیم‌نامه و تمام جزییات مربوط به قدرالسهم از واحدها باید به صورت رسمی در قرارداد مشارکت در ساخت ثبت شود.

لازم به ذکر است که موارد یادشده در این مطلب باتوجه به فاکتورهای مختلف مثل ترجیحات مالک، شرایط خاص ملک، منطقه، مبلغ بلاعوض، نوع متریال، شیوه ساخت و … ممکن است تغییر کند. در واقع به همین علت است که در مورد بعضی ملک‌ها پیچیدگی‌های بیشتری برای تقسیم واحدها پیش روی سازنده و مالک قرار دارد، بنابراین اگر قصد ساخت ملک خود به شیوه مشارکتی را دارید و مردد هستید، برای اطمینان از اتخاذ بهترین تصمیم در این مورد می‌توانید از خدمات مشاورین متخصص گروه مهندسی سروین به عنوان بهترین سازنده مشارکت در منطقه ۱ و ۵ تهران استفاده نمایید.